Niin menestyksekkäät online pelien kuten nettikasinopelien tarjoukset ja kampanjointi ei ole sattumaa. Ne ovat seurausta harkitusta suunnittelusta, määritellyistä tavoitteista ja mestarillisesta suorituksesta. Pohjimmiltaan on olemassa vain kolme syytä nettipelien suosioon, pelitulojen kasvattamiseen (maine ei toteudu ilman kampanjaa) ja pelaajien hankintaan tai brändin mainostamiseksi. Kun nettipelille on päätetty aloittaa markkinointi, on muutamia perustoimenpiteitä, joita on noudatettava. Ensin täytyy tiedostaa oman pelituotteen heikkoudet ja vahvuudet, ja sen lisäksi tiedostaa myös alan kilpailijoita tai markkinaolosuhteita, ja miettiä, miten voitat ne?
Kampanjoissa on oltava aina joku juju, joka koukuttaa potentiaalisen pelaajan kiinnostuman tarjouksesta niin, että päätyy joko kokeilemaan peliä, tai vanhana pelaajana pelaamaan enemmän. Yleisiä teemoja ovat esimerkiksi pelaajaa rahallisesti hyödyttävät bonukset, kuten esimerkiksi nettikasinopeleissä hyvänä esimerkkinä toimii ilmaiskierrokset tai pelirahabonukset. Kuitenkin melkein itse kampanjan jujuakin tärkeämpänä seikkana on se, että kampanjoiden on oltava helposti ymmärrettäviä. Jos et pysty selittämään mainoskampanjaa 10 sanalla tai vähemmällä, sinulla on vaikeuksia hankkia buy-in pelaajiesi sekä henkilökuntasi kiinnostus kampanjaa kohtaan. Harkitse, voiko kampanja auttaa sinua hankkimaan uusia pelaajia tai kehittämään olemassa olevia pelaajasuhteita. Kannattaa myös miettiä, mikä on kampanjan hankintakustannus? Onko uusi asiakas jo tuttu peligenren pelaaja? Tuleeko ylimääräinen myynninedistämiskustannus hyödyksi nykyisille pelaajille, jotka aikovat vierailla sivullasi ja joka tapauksessa pelata peliäsi ilman kannustimia?
Mitä kaikkea pelikampanjoiden suunnittelussa sitten tulisi ottaa huomioon? Tietenkin edellä mainitut kampanjan juju ja selkeys ovat tärkeitä, mutta sen jälkeen kun olet keksinyt tuhannen taalan markkinointi-idean, miten käytännössä toteutat sen? Taas palaamme vanhaan aiheeseemme, nimeltä graafinen suunnittelu. Oli markkinointi-ideasi kuinka hyvä tahansa, jos se ei miellytä asiakkaan silmää, tulet saamaan pakit muutamassa sekunnissa, kun asiakkaan silmät eivät vain jaksa lukea leipätekstinä kuinka suuria ja huimia etuja hän tulisi saamaan. Vanhan sananlaskun mukaan, kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, ja tämä pätee myös nettipelien markkinoinnin suunnittelussa. Myös sivuston yleinen ulkonäkö voi vaikuttaa sanoman vastaanottamiseen. Otetaan esimerkiksi vaikkapa Unibet ja iGame. Siinä missä Unibetilla on ehkä hieman vanhankantaisempi ulkomuoto, vaikuttaa myös hieman luotettavammalta verrattuna iGamen nopeaan ja moderniin nettisivuun. Tietysti yleisön huomioon ottaminen on tärkeää suunnittelussa myös, onhan jalkapallofanille tärkeää, että euro 2020 ohjelma löytyisi sivulta, joka panostaa “urheilullisen” näköiseen sivuun. Tähän voi lisätä elementtejä kuten jalkapallopelaajien kuvia ja muita jalkapalloon tai sen historiaan kuuluvia asioita.
Jos pidät peligrafiikoita tärkeinä, olet panostanut niihin omassa pelissäsi ja olet myös ylpeä aikaansaamaasi, mikset käyttäisi jotain jo valmista hyväksesi. Pelin ilme on paras myyntivalttisi, joka antaa myös todentuntuisen kuvan positiivisella tavalla asiakkaille siitä, mitä heille on todella tiedossa. Markkinoinnin suunnittelussa kannattaa käyttää hyväksi peligrafiikoita, ja luoda kampanja sopimaan pelin teemaan. Joskus näkee päätähuimaavia, todella nerokkaita, melkein hullunkurisiakin mainoskikkoja jotka ovat lähes tajunnan räjäyttäviä, ja jäävät todella hyvin mieleen. Tosiasia kuitenkin on, että vain yksi tuhansista mainoksista onnistuu lyömään läpi tällaisena. Mutta ei hätää, hyvän markkinoinnin ei tarvitse olla tajunnan räjäyttävää onnistuakseen, sen täytyy olla vain hyvin suunniteltua, ja hyvin toteutettua.
Kun olet saanut ideasi liikkeelle, miten saisit tuotua peliäsi paremmin julki, tai julkaistettua uuden pelituotoksen markkinoille, kannattaa harkita tässäkin vaiheessa graafisen suunnittelijan palkkaamista osana markkinointikampanjaa. Itse markkinointi kannattaa jättää myynnin ammattilaisille, mutta tiimiin kannattaa lisätä vähintään yksi graafinen suunnittelija sekoittamaan pakkaa, henkilöksi, joka kokoaa kaikkien ideat ja toteutukset visuaalisesti toimivaksi kokonaisuudeksi. Jo yksikin kaunis tai uniikki kuva riittää kiinnittämään huomion, ja tämän vuoksi yhtenä hyvin käytettynä ja toimivana markkinoinnin keinona online peleissä käytetäänkin sarjakuvia ja sarjakuvamaisuutta. Sarjakuvamaisen luonnoksen avulla on helppo kertoa nopeasti mistä on kyse, ja lukija ei ehdi kyllästymään tekstin puisevuuteen, kun hänellä on silmän iloa sarjakuvan kuvituksessa.
Parhaat tarjoukset toteutetaan virheettömästi. Taruakin ihmeellisemmät mainosideat eivät välttämättä ole sopivia, koska niitä on vaikea toteuttaa ja niistä helposti tulee toteutettuna sekavia. Pidä silti markkinointisi mielikuvituksellisena, mutta yksinkertaisena, ja mitä tärkeimpänä, pidä markkinoinnin visuaalista toteutusta ykkössijalla tärkeydessä. Ammattimaisuuteen kannattaa panostaa myös tässä, sillä markkinointi on verrattavissa ensikättelyyn uusien pelaajiesi kanssa. Jos markkinointi on vakuuttavaa, saavat he helpommin positiivisen kuvan pelistäsi, ja koko yrityksestäsi, ja ovat myönteisempiä kokeilemaan peliä, ja jopa maksamaan siitä enemmän.